Wedrenners -
afspraken
Vanaf de
oprichting van de
Wedrenners, op 2 april 1991, zijn er
afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn er om het fietsen bij de Wedrenners zo
veilig en collegiaal
mogelijk te laten verlopen en dienen dan ook door alle deelnemers in
acht te
worden genomen. Onze
deelnemers behoren
zich correct en respectvol te gedragen ten
opzichte
elkaar en andere weggebruikers.
Alle
deelnemers dienen zich aan de geldende verkeersregels te houden. Als je
door
een verkeersovertreding schade bij
derden veroorzaakt dan kun je hiervoor persoonlijk
aansprakelijk gesteld worden.
Zorg
dat je op zijn minst een WA Aansprakelijkheidsverzekering hebt. Deelnemers
die hun eventuele materiële schades verzekerd willen
hebben kunnen dit doen
via de NTFU.
Voor meer info hierover zie: aansprakelijkheid
Algemene afspraken voor onze groepsritten:
- Nieuwe deelnemers
dienen zich vooraf via e-mail aan te melden. Zie: contact
- Alle deelnemers
dienen zich voor het vertrek te verzamelen op het Vierdaagseplein.
- Gebruik bij onze wegtrainingen
een goed onderhouden racefiets. Bij onze wegtrainingen zijn ander
soortige fietsen, zoals bijvoorbeeld mountainbikes en elektrisch aangedreven (race) fietsen, niet
toegestaan.
- Zorg dat je banden in
orde zijn. Zie: bandeninfo.
- Draag een
valhelm.
- Het gebruik van een triatlonstuur
is niet toegestaan.
- Het gebruik van oordopjes/oortjes
is niet toegestaan.
- Draag bij slecht weer en vroeg
invallende duisternis lichtgekleurde kleding en/of gebruik fietsverlichting zodat de overige
weggebruikers je beter kunnen zien.
- Houd voldoende afstand van de
fietsers die voor je rijden en ga zeker niet tussen de achterwielen van
je voorgangers rijden. Zie hier de grote veiligheidsvoordelen van voldoende
afstand houden.
- Vermijd plotseling remmen en van
lijn veranderen.
- Houd je handen bij de remmen zodat je tijdig kunt bijremmen. Zie hier het belang van tijdig remmen.
- Ruim voor ieder kruispunt en
iedere zijweg dient iedereen die de route kent, in woord en gebaar,
richting aan te geven.
- Iedereen dient elkaar te waarschuwen, in woord
en gebaar, voor
tegemoetkomend verkeer, achteropkomend verkeer en voor obstakels.
- De groepsritten dienen door onze groepen afzonderlijk en in gesloten formatie afgelegd
te worden.
- De groepen mogen elkaar niet bijhalen en passeren.
- Nooit plotseling van een (vaste) route afwijken.
Hierdoor
voorkomen we onnodige risico's
vanwege onduidelijkheid betreffende de route.
- Als je onderweg besluit om niet de hele route mee te rijden laat dit dan aan een collega Wedrenner weten.
Als je vervolgens gaat afdraaien laat je dan tijdig terug
zakken tot de staart van de groep om vandaaruit een andere weg in te
slaan.
- Rustig rijden in de bebouwde kom.
- Na het oversteken van
drukke wegen en klimmetjes dienen we te hergroeperen. Dus niet doorrijden als niet iedereen
gelijk weer is aangesloten. Er kan pas weer gereden worden als van
achteruit het woord: "compleet" is geroepen.
- Wanneer
we een bocht en/of top van
een helling naderen, waar we het tegemoetkomend verkeer niet kunnen
zien, dienen we achter elkaar en rechts van de weg te gaan
rijden. Realiseer je dat "blind" een bocht inrijden en/of een
helling op
sprinten levensgevaarlijk kan zijn. Als voorbeeld op dinsdagavond de Grafwegener
Straße.
Extra afspraken en aandachtspunten voor onze dinsdag groepsritten
- Bij het vertrek worden groepen, die uit meer dan 28 deelnemers bestaan, gesplitst in een plusgroep en in één of meer gewone groepen.
- Oppassen bij het inrijden van de Dijkgraaf van Wijckweg (Langs
het Meertje). Hier staan vaak links en rechts van de weg auto's geparkeerd. De
parkeerders die daar aankomen of vertrekken hebben vaak weinig oog voor
fietsers. Wees ook alert op de eendjes die zich soms ophouden verder op
de Dijkgraaf van Wijckweg.
-
Tot Zyfflich inrijden en niet al vol op tempo rijden.
-
Op
onze dinsdagavond
route zijn de Leuther
Straße en het weggetje van de Kreuzfurth te onoverzichtelijk om harder dan, de wettelijk toegestande snelheid, van 30 km per uur te
rijden. Op deze weggetjes dienen we rustig te rijden en
één voor één door de
onoverzichtelijke bochten te rijden.
-
Waarschuw elkaar
voor de gevaarlijke diepliggende putdeksel op de Brugsche
Straße. Dit is de weg richting het viaduct bij
Kranenburg.
-
Houd op het licht afdalende fietspad richting Grünewald, de
Kranenburger Straße, extra ruim afstand van elkaar.
- Wees alert bij het rijden langs de huizen op de
Kranenburgber Straße. Deze huizen hebben een uitrit aan het fietspad!
-
Bij het stoplicht van grensovergang
Grünewald dienen we samen over te steken.
- Op de
klim van de Zwarteweg dienen we voldoende rechts te rijden vanwege het drukke overig verkeer.
-
Bij het boscafé in Grafwegen dienen we heel rustig te rijden vanwege voetgangers en loslopende dieren.
-
Bij het boscafé dienen we te hergroeperen. Na deze laatste fietsonvriendelijke verkeersdrempel kan de route weer gezamenlijk opgepakt worden.
-
We dienen rustig te rijden bij de smalle en onoverzichtelijke Kreuzfurth. Hier rijden we langs een manege en doorkruisen we een camping. Daarna volgt een onoverzichtelijke kruising richting Cranenburgsestraat. Na het oprijden van de Cranenburgsestraat dienen we te hergroeperen tot
dat de groep weer compleet is.
-
Na ongeveer honderd meter op de Cranenburgsestraat staan er verkeersremmers opgesteld. Deze staan op een zuil. Waarschuw elkaar hier alsjeblieft tijdig voor.
-
Bij de overgang van de Boersteeg naar de Lagewald dienen we in deze onoverzichtelijke S-bocht allemaal achter elkaar en rechts van de weg te rijden.
Regen
en gladheid
Door regen en/of modder kunnen
onze routes
helaas af en toe glad zijn. We dienen dan extra rustig de bochten door
te rijden. In
seizoen
Naast
het matigen van de snelheid bij gladheid is het ook belangrijk om extra
afstand
van elkaar te houden. Realiseer je dat vooral bij regen het remvermogen
tussen
de ene en de andere fiets nogal verschillend kan zijn. De fiets,
waarvan de
remblokjes en velgen al droog zijn geremd, remt immers beter dan een
fiets
waarvan de remblokjes en velgen nog helemaal nat en vies zijn.
Daar komt nog eens bij dat tegenwoordig steeds meer deelnemers met schijfremmen rijden. Onder regenomstandigheden werken deze schijfremmen beter dan velgremmen.
Wat te doen bij ongelukken
Als
er onderweg een ongeluk ontstaat dan is het de bedoeling dat
alle
deelnemers van de betreffende groep stoppen met fietsen om het/de
slachtoffer(s) bij te staan. Probeer tevens op de plaats van het
ongeval foto´s en/of filmpjes te maken.
Vergeet niet, indien van toepassing, om de kentekens van
betrokken
motorvoertuigen te fotograferen.
Alarmnummer
Nederland: 112
Politie
Nederland (geen spoed): 0900-8844
Alarmnummer
Duitsland: 112
Politie
Duitsland (nood): 110
NAW
gegevens en medische gegevens
Voor
het geval je onderweg iets overkomt is het belangrijk dat je iets bij
je hebt
waar je naam, adres en contactgegevens op staan. Dit kan bijvoorbeeld
je verzekeringspas, (een kopie van) je rijbewijs,
paspoort of ID
bewijs zijn.
Ook
kan het verstandig zijn om je bloedgroep en andere persoonlijke
medische gegevens
bij je te hebben.
|