home  *  nieuws  *  afspraken  *  vaste route  *  foto's  video's  *  wegkapiteins  *  contact 

Wedrenners - afspraken  

Alle deelnemers van de Wedrenners dienen zich aan de geldende verkeersregels te houden. Als je door een verkeersovertreding schade bij derden veroorzaakt dan kun je hiervoor persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. 

Zorg dat je op zijn minst een WA Aansprakelijkheidsverzekering hebt. Deelnemers die hun eventuele materiële schades verzekerd willen hebben kunnen dit doen door lid te worden van de NTFU. Voor meer Info hierover zie: aansprakelijkheid

Vanaf de oprichting van de Wedrenners, op 2 april 1991, zijn er afspraken gemaakt. Deze dienen om het fietsen bij de Wedrenners zo veilig en zo collegiaal mogelijk te laten verlopen en dienen dan ook door alle deelnemers in acht te worden genomen. Onze deelnemers dienen zich correct en respectvol te gedragen ten opzichte elkaar en andere weggebruikers.

Sinds seizoen 2014 rijden we, op dinsdagavond, bij de Wedrenners met wegkapiteins. Dit om het fietsen bij ons zo veilig en correct mogelijk te laten verlopen.


Afspraken voor onze zondag en dinsdag wegtrainingen:

  1. Nieuwe deelnemers dienen zich via mail of anders 15 minuten voor het vertrek op dinsdagavond te melden bij organisator Marc Heijnen
  2. Alle deelnemers dienen zich voor het vertrek te verzamelen op het Vierdaagseplein. 
  3. Gebruik bij onze wegtrainingen een goed onderhouden racefiets. Bij onze wegtrainingen zijn ander soortige fietsen, zoals bijvoorbeeld mountainbikes, niet toegestaan. 
  4. Zorg dat je banden in orde zijn. Zie: banden info.
  5. Draag een valhelm.   
  6. Het gebruik van een triatlonstuur is niet toegestaan.
  7. Het gebruik van oordopjes/oortjes is niet toegestaan.
  8. Draag bij slecht weer en vroeg invallende duisternis lichtgekleurde kleding zodat de overige weggebruikers je beter kunnen zien. 
  9. Houd voldoende afstand van de fietsers die voor je rijden en ga zeker niet tussen de achterwielen van je voorgangers rijden. Door voldoende afstand te houden heb je meer tijd om te reageren als je voorganger plotseling remt of van lijn verandert. Tevens heb je door meer afstand te houden meer zicht op het overig (snel)verkeer. Klik hier voor de voordelen van voldoende afstand houden.
  10. Vermijd plotseling remmen en van lijn veranderen.
  11. Ruim voor ieder kruispunt en iedere zijweg dient iedereen die de route kent, in woord en gebaar, richting aan te geven.
  12. Iedereen dient elkaar te waarschuwen in woord en gebaar voor tegemoetkomend en achteropkomend verkeer, en voor obstakels.
  13. De trainingen dienen door onze groepen afzonderlijk en in gesloten formatie afgelegd te worden.
  14. Sluit onderweg niet aan bij een passerende groep maar blijf in de groep rijden waarin je bent vertrokken.
  15. Nooit plotseling van een (vaste) route afwijken. Hierdoor voorkomen we onnodige risico's vanwege onduidelijkheid betreffende de route. Als je onderweg wil afdraaien/afhaken laat dit dan even aan een collega Wedrenner weten. Als je vervolgens gaat afdraaien/afhaken laat je dan tijdig terug zakken tot de staart van de groep om vandaaruit een ander weg in te slaan.
  16. Rustig rijden in de bebouwde kom.
  17. Hergroepeer na het oversteken van drukke wegen en klimmetjes. Dus niet doorrijden als niet iedereen gelijk weer is aangesloten. Er kan pas weer gereden worden als van achteruit het woord: "compleet" is geroepen. 
  18. Wanneer een bocht en/of top van een helling nadert, waar het tegemoetkomend verkeer niet kan worden gezien, dient er achter elkaar en rechts van de weg gereden te worden. Realiseer je dat "blind" een bocht inrijden en/of een helling op sprinten levensgevaarlijk is. Als voorbeeld op dinsdagavond de Grafwegener Straße.   

 

Extra afspraken voor onze dinsdag trainingen

  1. Op onze dinsdagavond route zijn de Leuther Straße (tussen het bruggetje bij Leuth en Zyfflich) en het weggetje van de Kreuzfurth (bij het bosje voor de manege bij de Horst) te onoverzichtelijk om harder dan 30 km per uur te rijden. Om risico's voor ons en andere weggebruikers te voorkomen, dienen we op deze weggetjes rustig te rijden en één voor één door de onoverzichtelijke bochten te rijden.

  2. Waarschuw elkaar voor de gevaarlijke diepliggende put op de Brugsche Straße! Dit is de weg richting het viaduct bij Kranenburg.

  3. Na het passeren van de grensovergang bij de Kreuzfurth (manege) dient er op de Cranenburgsestraat gehergroepeerd te worden tot dat de laatste rijders van de groep weer zijn aangesloten.

  4. Om onze A-route zo veilig en collegiaal mogelijk te rijden dienen de deelnemers:  

Regen en gladheid:

Door regen en/of modder kunnen onze routes helaas af en toe glad zijn. We dienen dan extra rustig de bochten door te rijden. In seizoen 2017 ging het bijvoorbeeld weer mis in deze bocht tussen Mehr en het viaduct bij Kranenburg. Klik hier voor filmpje van deze bocht. 

Naast het matigen van de snelheid bij gladheid is het ook belangrijk om extra afstand van elkaar te houden. Realiseer je dat vooral bij regen het remvermogen tussen de ene en de andere fiets nogal verschillend kan zijn. De fiets, waarvan de remblokjes en velgen al droog zijn geremd, remt immers beter dan een fiets waarvan de remblokjes en velgen nog helemaal nat en vies zijn.  


Wat te doen bij ongelukken

Als er onderweg een ongeluk ontstaat dan is het de bedoeling dat alle deelnemers van de betreffende groep stoppen met fietsen om het/de slachtoffer(s) bij te staan. Probeer tevens op de plaats van het ongeval foto´s en/of filmpjes te maken. Vergeet niet, indien van toepassing, om de kentekens van betrokken motorvoertuigen te fotograferen.

Alarmnummer Nederland: 112

Politie Nederland (geen spoed): 0900-8844 

Alarmnummer Duitsland: 112

Politie Duitsland (nood): 110



NAW gegevens en medische gegevens

Voor het geval je onderweg iets overkomt, is het belangrijk dat je iets bij je hebt waar je naam, adres en contactgegevens op staan. Dit kan bijvoorbeeld je verzekeringspas, (een kopie van) je rijbewijs, paspoort of ID bewijs zijn.

Ook kan het verstandig zijn om je bloedgroep en andere persoonlijke medische gegevens bij je te hebben.




  terug naar begin van deze pagina                                                                                                                                                                             disclaimer