Wedrenners Nijmegen



HOME AFSPRAKEN
NIEUWS
VASTE ROUTE

WEGKAPITEINS
FOTO'S  VIDEO'S CONTACT



Wedrenners - afspraken


Vanaf de oprichting van de Wedrenners, op 2 april 1991, zijn er afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn er om het fietsen bij de Wedrenners zo veilig en collegiaal mogelijk te laten verlopen en dienen dan ook door alle deelnemers in acht te worden genomen. Onze deelnemers behoren zich correct en respectvol te gedragen ten opzichte elkaar en andere weggebruikers.

Alle deelnemers dienen zich aan de geldende verkeersregels te houden. Als je door een verkeersovertreding schade bij derden veroorzaakt dan kun je hiervoor persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. 

Zorg dat je op zijn minst een WA Aansprakelijkheidsverzekering hebt. Deelnemers die hun eventuele materiële schades verzekerd willen hebben kunnen dit doen via de NTFU. Voor meer info hierover zie: aansprakelijkheid




Algemene afspraken voor onze groepsritten:

  1. Nieuwe deelnemers dienen zich vooraf via e-mail aan te melden. Zie: contact
  2. Alle deelnemers dienen zich voor het vertrek te verzamelen op het Vierdaagseplein. 
  3. Gebruik bij onze wegtrainingen een goed onderhouden racefiets. Bij onze wegtrainingen zijn ander soortige fietsen, zoals bijvoorbeeld mountainbikes en elektrisch aangedreven (race) fietsen, niet toegestaan. 
  4. Zorg dat je banden in orde zijn. Zie: bandeninfo.
  5. Draag een valhelm.   
  6. Het gebruik van een triatlonstuur is niet toegestaan.
  7. Het gebruik van oordopjes/oortjes is niet toegestaan.
  8. Draag bij slecht weer en vroeg invallende duisternis lichtgekleurde kleding of gebruik fietsverlichting zodat de overige weggebruikers je beter kunnen zien.  
  9. Houd voldoende afstand van de fietsers die voor je rijden en ga zeker niet tussen de achterwielen van je voorgangers rijden. Zie hier de grote veiligheidsvoordelen van voldoende afstand houden.
  10. Vermijd plotseling remmen en van lijn veranderen.
  11. Houd je handen bij de remmen zodat je tijdig kunt bijremmen. Zie hier het belang van tijdig remmen. 
  12. Ruim voor ieder kruispunt en iedere zijweg dient iedereen die de route kent, in woord en gebaar, richting aan te geven.
  13. Iedereen dient elkaar te waarschuwen, in woord en gebaar, voor tegemoetkomend verkeer, achteropkomend verkeer en voor obstakels. 
  14. De groepsritten dienen door onze groepen afzonderlijk en in gesloten formatie afgelegd te worden. 
  15. De groepen mogen elkaar niet bijhalen en passeren. 
  16. Nooit plotseling van een (vaste) route afwijken. Hierdoor voorkomen we onnodige risico's vanwege onduidelijkheid betreffende de route. 
  17. Als je onderweg besluit om niet de hele route mee te rijden laat dit dan aan een collega Wedrenner weten. Als je vervolgens gaat afdraaien laat je dan tijdig terug zakken tot de staart van de groep om vandaaruit een andere weg in te slaan.
  18. Rustig rijden in de bebouwde kom.
  19. Na het oversteken van drukke wegen en klimmetjes dienen we te hergroeperen. Dus niet doorrijden als niet iedereen gelijk weer is aangesloten. Er kan pas weer gereden worden als van achteruit het woord: "compleet" is geroepen. 
  20. Wanneer we een bocht en/of top van een helling naderen, waar we het tegemoetkomend verkeer niet kunnen zien, dienen we achter elkaar en rechts van de weg te gaan rijden. Realiseer je dat "blind" een bocht inrijden en/of een helling op sprinten levensgevaarlijk kan zijn. Als voorbeeld op dinsdagavond de Grafwegener Straße.   

 

Extra afspraken en aandachtspunten voor onze dinsdag groepstraining

  1. Bij het vertrek worden groepen, die uit meer dan 28 deelnemers bestaan, gesplitst in een plusgroep en in één of meer gewone groepen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
  2. Oppassen bij het inrijden van de Dijkgraaf van Wijckweg (Langs het Meertje). Hier staan vaak links en rechts van de weg auto's geparkeerd. De parkeerders die daar aankomen of vertrekken hebben vaak weinig oog voor fietsers. Wees ook alert op de eendjes die zich soms ophouden verder op de Dijkgraaf van Wijckweg. 
  3. Tot Zyfflich inrijden en niet al vol op tempo rijden.

  4. Op onze dinsdagavond route zijn de Leuther Straße en het weggetje van de Kreuzfurth te onoverzichtelijk om harder dan, de wettelijk toegestande snelheid, van 30 km per uur te rijden. Op deze weggetjes dienen we rustig te rijden en één voor één door de onoverzichtelijke bochten te rijden.

  5. Waarschuw elkaar voor de gevaarlijke diepliggende putdeksel op de Brugsche Straße. Dit is de weg richting het viaduct bij Kranenburg.

  6. Houd op het licht afdalende fietspad richting Grünewald, de Kranenburger Straße, extra ruim afstand van elkaar. 

  7. Wees alert bij het rijden langs de huizen op de Kranenburgber Straße. Deze huizen hebben een uitrit aan het fietspad!
  8. Bij het stoplicht van grensovergang Grünewald dienen we samen over te steken.

  9. Op de klim van de Zwarteweg dienen we voldoende rechts te rijden vanwege het drukke overig verkeer.
  10. Bij het boscafé in Grafwegen dienen we heel rustig te rijden vanwege voetgangers en loslopende dieren. 

  11. Bij het boscafé dienen we te hergroeperen. Na deze laatste fietsonvriendelijke verkeersdrempel kan de route weer gezamenlijk opgepakt worden.

  12. We dienen rustig te rijden bij de smalle en onoverzichtelijke Kreuzfurth. Hier rijden we langs een manege en doorkruisen we een camping. Daarna volgt een onoverzichtelijke kruising richting Cranenburgsestraat. Na het oprijden van de Cranenburgsestraat dienen we te hergroeperen tot dat de groep weer compleet is.  

  13. Na ongeveer honderd meter op de Cranenburgsestraat staan er verkeersremmers opgesteld. Deze staan op een zuil. Waarschuw elkaar hier alsjeblieft tijdig voor. 
  14. Bij de overgang van de Boersteeg naar de Lagewald dienen we in deze onoverzichtelijke S-bocht allemaal achter elkaar en rechts van de weg te rijden. 

Regen en gladheid

Door regen en/of modder kunnen onze routes helaas af en toe glad zijn. We dienen dan extra rustig de bochten door te rijden. In seizoen  

Naast het matigen van de snelheid bij gladheid is het ook belangrijk om extra afstand van elkaar te houden. Realiseer je dat vooral bij regen het remvermogen tussen de ene en de andere fiets nogal verschillend kan zijn. De fiets, waarvan de remblokjes en velgen al droog zijn geremd, remt immers beter dan een fiets waarvan de remblokjes en velgen nog helemaal nat en vies zijn. Daar komt nog eens bij dat tegenwoordig steeds meer deelnemers met schijfremmen rijden. Onder regenomstandigheden werken deze schijfremmen beter dan velgremmen. 

Wat te doen bij ongelukken

Als er onderweg een ongeluk ontstaat dan is het de bedoeling dat alle deelnemers van de betreffende groep stoppen met fietsen om het/de slachtoffer(s) bij te staan. Probeer tevens op de plaats van het ongeval foto´s en/of filmpjes te maken. Vergeet niet, indien van toepassing, om de kentekens van betrokken motorvoertuigen te fotograferen.

Alarmnummer Nederland: 112

Politie Nederland (geen spoed): 0900-8844 

Alarmnummer Duitsland: 112

Politie Duitsland (nood): 110



NAW gegevens en medische gegevens

Voor het geval je onderweg iets overkomt is het belangrijk dat je iets bij je hebt waar je naam, adres en contactgegevens op staan. Dit kan bijvoorbeeld je verzekeringspas, (een kopie van) je rijbewijs, paspoort of ID bewijs zijn.


Ook kan het verstandig zijn om je bloedgroep en andere persoonlijke medische gegevens bij je te hebben.

                                                                                                                                                 

                                




proclaimer